MOMENTS TO CHERISHED

Daisypath Anniversary tickers

INDESCRIBABLE MIRACLES

Lilypie Second Birthday tickers

Tuesday 28 June 2011

:: Etika seorang PENULIS ::



ni kita sambung balik topik dr entry lepas...
( aku bkn nk memandai ek, jgn salah faham... ni reminder utk diri aku sendiri jugak!!)






okeyyy...soalannya...






Apakah etika seorang penulis??



























1.Tidak menulis kecuali sesudah betul-betul menguasai disiplin ilmu yang sedang dikaji.
(camner tuh...agak2 aku ni termasuk tak dlm kategori nih??) 




...............................................................................................................................................



2. Tidak menulis kecuali masalah yang memang menjadi lapangannya dan tentang isu2 yang dikuasai. Jika tidak ia hanya mempamerkan kelemahannya.



...............................................................................................................................................



3. Mengelakkan penulisannya daripada pembohongan, pendapat yang menyalahi norma masyarakat dan menghindari kata2 celaan dan cacian.



...............................................................................................................................................





4. Tidak bermegah-megah dengan hasil tulisannya dan karyanya kerana itu akan menjadi fitnah baginya.
(aku setuju sgt2...lain la klau penulis tu dh mmg popular..)





...............................................................................................................................................





5. Memberitahu sumber rujukan, pendapat atau nasihat kepada pemiliknya dan hindari dari mencuri ilmu atau karya orang lain.
(ni pn sama...aku stuju sgt2, berkongsi x salah tp mintak izin ek...betul ker aku tulis nih??)
(aku sndiri pn rujuk buku...muahaha!!  kes aku tape kowt... yela, aku kan berkongsi...)











lastly





.
.
.
.
.
.
.
.
.
.









(sharing IS caring)
^_^





l o v e
~mommaSUFI~

No comments:

Post a Comment